وزارت بهداشت پاکستان امروز (جمعه) اعلام کرد یک مورد ابتلا به ویروس «ام‌پاکس» (آبله میمونی) را در بیماری که به تازگی از یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بازگشته بود، تأیید کرده است.

پاکستان چند مورد ابتلا به آبله میمونی را تایید کرد

از سوی دیگر چند مقام بهداشتیِ استانی در این کشور نیز گزارش داده‌اند که تاکنون دست‌کم سه مورد ابتلا را در استان «خیبر پختونخوا» شناسایی کرده‌اند.

برخی منابع خبری می‌گویند این سه بیمار به تازگی از کشور امارات بازگشته بودند.

اوایل روز جمعه، اداره بهداشت استان خیبر پختونخوا اعلام کرد سه مورد ابتلا به این ویروس را در افرادی شناسایی کرده که به تازگی از امارات وارد پاکستان شده بودند.

آن ها همچنین تاکید کردند هنوز مشخص نیست بیمار تایید شده توسط وزارت بهداشت مرکزی، جزو این سه نفر بوده است یا خیر.

یک مقام بهداشتی در منطقه «مردانِ» خیبر پختونخوا به طور جداگانه به خبرنگار رویترز گفته است محل نگهداری از فرد مبتلایی که وزارت بهداشت پاکستان، آلوده بودن او به ام پاکس را تایید کرده فعلا ناشناخته است. گفته می‌شود این بیمار به تازگی از عربستان سعودی بازگشته است.

در عین حال سخنگوی وزارت بهداشت پاکستان همچنین گفت توالی ژنوم ویروس در مورد تایید شده در حال انجام است و تا زمانی که آزمایش ها تکمیل نشود، مشخص نیست که این فرد به کدام نوع از ویروس ام‌پاکس آلوده شده‌ است.

نسخه تازه ای از ویروس بیماری آبله میمونی که نام آن به دلیل جلوگیری از برخی انگ‌های اجتماعی در جامعه آفریقا، از سوی سازمان جهانی بهداشت به «ام‌ پاکس» تغییر یافت، در هفته‌های اخیر موجب نگرانی جهانی شده است چراکه به نظر می‌رسد نسخه جدید حتی از طریق تماس نزدیک معمولی نیز راحت‌تر پخش می‌شود.

به گزارش رویترز، یک مورد از سویه جدید روز پنج‌شنبه در سوئد تایید شد و با شیوع رو به رشد در آفریقا، این نخستین نشانه گسترش آن در خارج از قاره بوده است هرچند در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش ها در پاکستان، این مورد نیز بدان افزوده خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت پس از نشست کمیته اضطراری آژانس بهداشت سازمان ملل که در روز سه‌شنبه برگزار شد، گسترش این بیماری را در قاره آفریقا، یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی عنوان کرد و خواستار پیشگیری از سرایت بیماری به مرزهای بین‌المللی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.